lördag 13 februari 2010

PORTEN TILL PARADISET?

Titta på den här nya bilden av Orionnebulosan. Jag tycker jag ser änglagestalter överallt.

Påminner starkt om Dorés (eller medeltida) avbildningar av änglar i himlen, vilket ju är väldigt märkligt.

Om du har en scrollknapp på ovansidan av musen kan du trycka ner den och "åka" omkring i nebulosan, som en ängel.

Man kan se Orionnebulosan med en vanlig kikare nu på kvällen, om man tittar under "bältet" på Orion. Där finns några stjärnor som står i nästan vertikalt läge ("svärdet"), en av dem är omgiven av en suddig fläck. Det är nebulosan.

Jag har alltid haft en tro på att paradiset kan finnas där Orionnebulosan är. Den här bilden, som visar strukturer aldrig förut sedda, styrker min tro, även om det inte är på sådant jag skulle basera den om jag skulle söka full visshet.

Om du tittar i samma riktning som Orions bälte pekar, åt höger, så kommer du först till Aldebaran, en rödaktig stjärna, och sedan till Plejaderna, Sjustjärnan, där fallna änglar är fängslade. Även där kan man svagt se tunna nebulosor runt stjärnorna, men dessa är mycket mindre än Orionnebulosan.
___


Mer info
Orion i nytt ljus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar